Franska in- och utsikter.

onsdag 31 juli 2013

Den som spar han har


Nu har jag bara fem sidor kvar av Boken, och jag är livrädd.
Livrädd?
Rädd för mitt liv, eller kanske om det.
Livrädd om dessa fem tunna sidor av läsande som återstår - det tycks mig att jag aldrig förr sett så tunna sidor - så tunna att de väl omöjligt kan göra någon skillnad?

Det kan de.

Att vara rädd för sitt liv är ett konstigt uttryck.
Det är inte mitt liv jag är rädd för, det är insikten om allt jag inte förmår göra det till, göra mig till.

Att göra sig till är också ett konstigt yttryck, vanligtvis använt i negativ bemärkelse.
Fast vad skulle vi annars göra med oss själva, i detta livsfarliga liv, om vi inte gjorde oss till något?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...