Franska in- och utsikter.

fredag 16 mars 2012

Under solen, exakt


- Quelle belle journée! ropar mannen som sitter med sin morgonöl utanför tabacen på hörnet.
- Quelle belle journée! hojtar den förbipasserande kvinnan tillbaka.

Jag kan inte annat än instämma.

Det är 22 grader varmt och jag sitter på terassen till det gröna kaféet mittemot universitetet. I luften konversationer om den förestående helgens soiréer, mittermin-provens annalkande, körbärsträdens blomning, USA:s presidentval, det franska valet i maj, Cloclo, The Iron Lady, Terraferma och vårlovets resplaner.

Jag dricker kaffe, analyserar personporträtt och samlar fräknar.
Y har begett sig till Rom - som så många andra denna helg.
Jag njuter av min tid som gräsänka.

Igår kväll satt vi under kulörta lampor på en uteservering i de gamla kvarteren, drack rosévin och låtsades att det var augustihetta och långt ifrån Paris. Över påsk planerar Y att svepa med mig härifrån, jag vet inte vart.
I slutet av april far vi istället till Madrid och Barcelona.

Men för tillfället trivs jag bra precis här.
En het fredagseftermiddag då sommaren landat i Paris.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...