Franska in- och utsikter.

söndag 29 november 2009

Det platta land som är mitt



Med Nordsjön som sista ödemark
Och vågor av sanddynor 
för att stannar vågorna
Och de svaga klippor
som tidvattnet övervinner
och vars hjärta förblir
hos lågvattnet för alltid 

Med oändligt många dimmor
som komma skall
Med västanvinden
lyssna hur den håller fast
det platta land
som är mitt

Med katedraler som enda berg
och svarta kyrkklockor 
som pålar av olja*
Där djävular av sten
plockar ner molnen
Med dagarnas ström
som enda resa
Och regnets stigar
som enda godkväll
Med östanvinden -
lyssna till den önska sig
det platta land
som är mitt

Med en himmel så låg 
att en kanal förvillat bort sig
Med en himmel så låg
att den bringar ödmjukhet
Med en himmel så grå
att en kanal har hängt sig
Med en himmel så grå
att man tvingas förlåta den
Med nordanvinden 
som kommer för att slita sig sönder 
Med nordanvinden
lyssna till hur den bräcker
det platta land
som är mitt 

Med Italien som för ner Schelde
Med Frida den blonda
när hon blir till Margot
När novembers söner
återvänder till oss i maj
När slätten ryker
och darrar under juli
När vinden är av skratt
när vinden är av vete
När vinden kommer från syd
lyssna till hur den sjunger
om det platta land
som är mitt


MY ETERNAL FLANDERS

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...