Franska in- och utsikter.

onsdag 29 juli 2009

Shakespeare As You Like It

När jag åkte till London hade jag för ambition att gå och se En Midsommarnattsdröm på Shakespeares Le Globe. Naturligtvis var biljetterna slutsålda - kanske för att bokningsförsöket utspelade sig två och en halv dag innan tänkt föreställning. Som kompensation för denna förlust besökte vi trots allt utsidan av Le Globe, eller rättare sagt souvenirshoppen, vilken ni förstår utgjorde en sällsam lockelse på min turistiska sida. 

Jag studerade var pinal; vart vykort, förkläde, pillerburk, anteckningsblock, kulspetspenna, kortlek, fickspegel och tygkasse innan jag - i ren frustration över såväl utebliven pjäs som de diverse attiraljernas meningslöshet - beslutsamt betalade sju pund för en lingonochsmjölk-färgad mugg med texten All the world's a stage

Aldrig tidigare har jag köpt en mugg. Och sannolikheten att vansinneshandlingen skulle upprepas är närmast obefintlig. Men trots detta dricker jag nu en sen kvällskaffe ur nämnde mugg, och känner mig märkligt contente. Måhända befinner jag mig ett steg längre ifrån min anti-turistiska religion, men å andra sidan så mycket närmre min Gud: Shakespeare...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...