Franska in- och utsikter.

söndag 19 juli 2009

Une belle chose

När jag namngav denna blogg var det i referens till Francois Hardys Tant de belles choses, men också till bloggens ursprungliga syfte: Att belysa de vackra sakerna i livet. Små detaljer vars vardaglighet alltför ofta gör att vi avskriver dem som triviala, men vars trivialitet också gör dess skönhet.

Men sen började jag naturigtvis att klaga. På fransk byrakrati och saker som inte blir som man tänkt sig. På mina arbetsgivare, Paris sommarhetta, massturism, felaktiga val och folk som inte tycks uppskatta skiljetecken.
Det var varken min intention eller vad som korresponderar med bloggens titel.

Därmed:
Var kommande dag, skulle den så vara fylld till bredden av klagande och beklagansvärda inlägg, kommer också att innehålla Dagens vackra betraktelse. Eller La beauté d'aujourd'hui. Eller La bellezza di oggi, om ni så föredrar.

Lite i enlighet med Palomas (Igelkottens elegans) försök att uppmärksamma skönheten i världen genom att betrakta dess rörelser. För att finna en anledning till att leva.
Måhända är jag inte lika morbid, men vi är båda ute efter samma sak.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...