Franska in- och utsikter.

måndag 11 november 2013

What do wise men say?



Eftermiddagsljuset i Helsingborg en måndag i november.
Den isblå himmeln, de lätta fjädermolnen och det så hastigt fallande mörkret.
En gång i tiden hade jag detta mörker inbyggt inom mig - nu ter det sig plötsligt så dramatiskt.

Men här är jag nu.
(så har jag sagt det - det är officiellt)
Och allt det gamla är nytt, allt det nya är gammalt.

Jag ville skriva något insiktsfullt om att vara tillbaka.
Hur väl förtrogen jag är med dessa gator, med denna horisont och dessa båtar som oupphörligt lämnar och återvänder.
Hur allt är sig likt, men ingenting som jag minns det.
Hur Helsingborg nu färgas av en obegriplig kontext, av omständigheter jag kanske aldrig kommer att förstå, och hur staden aldrig kommer vara sig riktigt lik.

Men inte just nu.
Det finns gott om tid att skriva,
sen.

För här är där man är, och där är där man inte är,
längre.

Och allt annat är för sent nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...