Franska in- och utsikter.

fredag 2 augusti 2013

Konsten att förlora en dag


Vad innebär det att förlora en dag?
Det skulle väl vara, måhända, per definition, att göra absolut ingenting.
Ingenting av det planerade.
Och inte heller något oplanerat.
Att på så vis planlöst existera mellan fyra väggar och endast utföra det allra livsnödvändigaste.

Idag gjorde jag absolut ingenting.
Förlängde morgonen skamlöst, fram till middagstid.
Drack två koppar kaffe.
Målade mina tånaglar i chockrosa och åt en halv nätmelon.
Tittade på elva avsnitt populärkultursunderhållning.
Slog upp ordet allegori.
Började tänka på vänskap och svek och blev otröstlig.
Läste en sida till av Boken.
Torkade mina tånaglar i fläkten.
Försäkrade mig om det korrekta användandet av metaforer.

Samtalade långt och länge med en nära vän.
Nära men avlägsen.
Blev på bättre humör och torkade mina tårar i fläkten.
Läste ut Boken och kände mig tom men hel.

En dag bestående av absolut ingenting.
Ett praktexempel på en så kallad förlorad dag.
Och ändå, i slutändan, känns den sällsamt vunnen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...