Franska in- och utsikter.

söndag 25 november 2012

Vad gör man på en söndagsmorgon? (Mare, mare)


Förslagsvis kan man äta den bit nötbröd som kvarstår från förra helgens julmarknad, dricka två koppar starkt, svart kaffe, läsa veckans Elle och Madame Figaro, se ut över en oklanderligt blå parishimmel och fundera över huruvida eftermiddagen borde ägnas åt business eller leisure.

Hursomhelst var lördagen precis vad som behövdes för att komma i slutet-av-året-stämning.
Y och jag tog sexan ner till 6:e, kastade oss in i julhysterin på Fnac, provade festblåsor på NafNaf inför stundande julfester (ja, det vill säga att jag provade medan Y  försökte stöna på ett finkänsligt sätt och övertyga mig om att allt jag provade var helt magnifique, om det innebar att vi kunde gå därifrån snabbare), flanerade under isblå, glittrande julljus till L'epicerie du monde, köpte pepparkakor i julröd plåtburk och pepparkaksstjärna att hänga i fönstret.
Sedan, på Bon Marché, blev jag ombedd att peka ut de alldeles för exklusiva smycken jag drömmer om för vår stundande 3-års dag, eller till den jul som väntar...

Därefter poppade vi en ciderflaska, åt crêpes innanför immiga fönster, och drömde om Thailand som är mindre än en månad bort. (efter ytterligare 8 prov, två julfester, en födelsedag, en avskedsfest, en week-end i Wien, en anniversary, en pub-night och allt däremellan.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...