Franska in- och utsikter.

måndag 7 februari 2011

Dagen efter / The morning after



Att byta grejer med varann kan berika ens liv helt plötsligt, oplanerat och ofrivilligt.
Oftast inser man inte à quel point förrän dagen efter, då man inte längre är söndagskvällsberusad och då bytena framkommer i sitt rätta ljus.

Jag vaknade upp till följande hög:

- Någon ljuslila historia som når mig till mellan knäna och anklarna - jag kan omöjligen kategorisera plagget.
- En jeansjacka som ser ut exakt som den jag själv hade i sjuan - det kan vara exakt den.
- En jättestor väggklocka.
- En värmefläkt till badrummet som jag misstänker är stöldgods från en viss väns arbete. (Liksom är hennes hat, hennes espressomaskin och hennes guldfiskar.)
- En näpen liten handväska som bara passar coola människor som inte ser tantiga ut i tantiga saker.
Jag är inte en sådan människa.
- En omlotttröja som såg aprikosfärgad ut i det för samtliga bytesvaror smickrande ljuset i S vardagsrum, men som på måndagsmorgonen var babyrosa. Det är skillnad.

Och ett eller annat plagg som Y granskade och hotade att lämna mig om jag bar.

Som så ofta när morgonen kommer, tycks inte gårdagskvällen en lika bra idé.
När man drar på sig Rocky-jeansjackan från sjuan och går ut på sin walk of shame.

Åtminstone slapp jag tvångströjan, sjömansklänningen och plagget här ovan.
Jag kom lindrigt undan, så att säga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...