Franska in- och utsikter.

onsdag 16 februari 2011

Världens bästa dag / Best day ever


Från ett fönsterbord i ett klassrum på tredje våning - i höjd med de kopparröda skorstenarna - ser jag hur eftermiddagssolen knuffar undan de sista vita molntussarna.
Samtidigt konjugerar en liten man i sina bästa år italienska verb med vit krita på grön tavla.

Hela rummet är sol och italienska.

Understundom förvillas tankarna till blå medelhavsstränder, hus som klänger på bergsväggarna, balkonger med utsikt över Venedigs vatten, doften av oliv, skuggan under ett pinjeträd.

Fast min eufori har mer med grammatiken att göra.

Låt mig få understrycka detta tillräckligt.

Jag älskar grammatik

Presente, passato remoto, forme esplicite e implicite, participo, gerundio, infinito - den ena benämningen mer ekivok än den andra.

Kom inte och säg att ni inte är lika upphetsade som jag* är:



* Fullkomligt okänd kvinna (med skägg?) som plaskar rundor i Venedigs vatten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...