Franska in- och utsikter.

torsdag 24 februari 2011

Offentlig ursäkt


P.g.a ovanligt mycket respons i hänsyn till inlägget Arg, Sur & Ledsen, känner jag ett starkt behov att publicera detta additament.

Tydligen innehåller inlägget i fråga två grava faktafel, vilka påpekats av nära familjemedlemmar.

Sms från pappa 23 februai 10:54:

Kul och intressant, men den innehöll vissa sakfel, du låg på varuhusgolven upp till en ålder av 3 år.

Sms från mamma 24 februari 08:32:

Det var inte VI som frågade dig om du var arg, sur eller ledsen.
Det var DU som frågade oss.

Jag hoppas att detta känns okej för alla inblandade, inte min intention att ändra på historien, we're all right?



2 kommentarer:

  1. Hm. Flera sidor av samma sak? Min egen unge har precis upptäckt det där med att lägga sig pâ golvet och skrika. Vet inte riktigt hur man hanterar det?

    SvaraRadera
  2. Moahahaha! Du verkar ha ljuvliga föräldrar.

    Hur blir man en bokförläggare? Jo, de allra flesta har som jag en grundexamen inom humaniora. Historia, litteratur, arkeologi etc. Personligen har jag huvudämne i franska (inrkt fransk litteratur), litteraturvetenskap och konstvetenskap.
    Sen, håller man tummar och tår för att man kommer in på magisterprogrammet som man måste söka till på akademiska meriter, cv samt personligt brev där man ska ljuga sig blå om hur förträfflig man är och varför man förtjänar en plats på programmet.
    Många söker i flera år för det finns bara en magister i Skandinavien men jag hade kalastur och kom in på första försöket.
    Det är världens roligaste linje. Förutom rent praktiska element, copyrightlag, lektioner i hur man designar bokomslag osv lär vi oss mycket "runt om": Liza Marklund kommer och berättar om hur det är att vara författare, Ann-Marie Skarp berättar om hur man blir en vass förläggare och Jonathan Lindström visar hur man bäst illustrerar en barnbok osv.
    Det är svårt att konkretisera förlagskunskap för det handlar om allt. Precis som böcker.
    Den första och viktigaste kunskapen för förläggare in the making är att vara allmänbildade. Kunna sin historia och hänga med i vad som händer i världen så att man ser varåt samhället "trendenserar" och kan ge ut böcker som svarar på det.

    Däremot är det en löjligt liten arbetsmarknad. Ungefär fyra lediga jobb per år. SÅ vi får se hur det går men jag letade i många år innan jag hittade vad jag ville göra och när jag nu äntligen hittat något som får mig att studsa upp ur sängen om morgnarna ska jag inte ge upp.

    Vad gör du själv förresten? Och hur hamnade du i Paris? (Älskar sådana livshistorier, ge mig, ge mig, ge mig!)

    Så när jag nu väl hittat mig själv karriärmässigt återstår för mig bara att hitta en vacker fransman och med honom få tre franska barn med runda bruna ögon. Sen är jag nog nöjd. :)

    Bisou

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...