Franska in- och utsikter.

torsdag 17 februari 2011

Praktiska och ack så insiktsfulla övningar att göra hemma

Eftersom ni alla är så förförda av mitt flärdfulla parisliv, tänkte jag exemplifiera med vad jag gör - och kommer att göra - på, säg, torsdagsförmiddagar mellan 9 och 12.

Projet Personnel et Professionnel.
Mmm, personligt och professionellt projekt, det låter ju mycket ambitiöst och smått pretentiöst kan man tycka.
Men då tycker man fel.

Ty så här går det till:


Övning 1:

Skriv en person - en känd - som ni beundrar, och skriv tio rader om hur ni ser på denna person, dess starka och dess svaga sidor.

Jag beundrar: Philippe Delerm (varpå följer en text på obegriplig och vansinnigt exalterad franska som långt överstiger 10 rader (sidor).)


Övning två: Skriv en lista över 10 saker - experiences - som ni vill/önskar/drömmer om att ha realiserat inom 5 år. Både professionella och personliga, realistiska eller ej.

Lära mig spanska
Bo en tid i Italien igen
Göra en praktik/ha en professionell erfarenhet som översättare
Uppleva den dag då jag inte längre upplever några svårigheter att uttrycka mig på franska
Flytta
Läsa Kreativt skrivande
Lära mig att fotografera (med systemkamera)
Få ett barn
Möta Bodil Malmsten

Okej. Numrera nu ovanstående saker efter hur hett ni önskar uppleva/genomföra dem.

1. Lära mig lite spanska
6. Bo en tid i Italien igen
3. Göra en praktik/ha en professionell erfarenhet som översättare
2. Uppleva den dag då jag inte längre upplever några svårigheter att uttrycka mig på franska
8. Flytta
4. Läsa Kreativt skrivande
5. Lära mig att fotografera (med systemkamera)
9. Göra en praktik på tidning/tidskrift
10. Få ett barn
7. Möta Bodil Malmsten

Och nu numrerar ni dem igen, denna gång efter hur realistiskt/genomförbart ni tror att det är.
Och så plussar ni ihop siffrorna så ska vi se vilket som både är av starkt intresse och realistiskt genomförbart.

1 1. Lära mig lite spanska = 2
6 5. Bo en tid i Italien igen = 11
3 7. Göra en praktik/ha en professionell erfarenhet som översättare = 10
2 6. Uppleva den dag då jag inte längre upplever några svårigheter att uttrycka mig på franska = 8
8 2. Flytta = 10
4 3. Läsa Kreativt skrivande = 7
5 4. Lära mig att fotografera (med systemkamera) = 9
9 8. Göra en praktik på tidning/tidskrift = 17
10 9. Få ett barn = 19
7 10. Möta Bodil Malmsten = 17

I nästa övning säger jag "Om jag vore en...." och så skriver ni det första ni tänker på.

En rätt: Grillade grönsaker
Ett djur: Delfin
En stad: Paris
En färg: Flaskgrön
En himlakropp: Jupiter
En bok: Första klunken öl och andra små njutningar
En musik: Jacques Brel
En tavla/stil: Impressionismen
En känd person: Bodil Malmsten

Tre timmar, och man kommer ut som vore det på andra sidan - så mycket klokare.

Har äntligen förstått att det är helt orealistiskt att man någonsin kommer få träffa Bodil Malmsten, och ändå är det mer realistiskt än att man skulle få barn.
Har insett att lära sig spanska är typ det enda realistiskt genomförbara inom fem år (siffrorna ljuger aldrig), och misstänker att man är lite av ett fyllo när man inte nöjt sig med att skriva grönt, men specificerat med flaskgrönt.

Fler övningar (att med preferens göra under vuxens översyn) blir det nästa vecka, stay tuned!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...