Franska in- och utsikter.

måndag 9 december 2013

8:e december - Min politiska åsikt


Den här bloggen tycks ha gjort det till en regel att vara såväl politiskt som religiöst icke-konfessionell.
Det hade kunnat vara av ren princip, men desto troligare för att dess skribent är född tvilling och dessvärre ändrar sina åsikter efter rådande väderlek.

Men med hänsyn till (går)dagens lucköppning har undertecknad satt ihop en politisk/etisk trosbekännelse (de religiösa undertonerna varandes blott ett stilgrepp) som hon trots sin astrologiska läggning tror sig kunna stå för:


Jag tror på Europa. 
På människors rätt att röra sig fritt över gränserna,
på ett gemensamt regelverk,
på lika möjligheter till utbildning och arbete,
på samma villkor.
Jag tror på ett Europa som stärker ekonomin,
på fri cirkulation av varor, tjänster och kapital
på känslan av tillhörighet, gemenskap och jämställdhet. 
På ett Europa som tar vara på var nations styrka,
och hjälper till där det finns svagheter. 

I förlängningen tror jag också på Världen.
På världsmedborgarskap. 
På att geografiska gränsdragningar 
och etniska uppdelningar är livsfarliga. 
(det borde inte vara så, men vi vet att det är det) 
Att tro är viktigt,
men att religion skapar krig. 
Att kunskap är viktigast,
och information
och kommunikation.

Jag tror ock på vår jord. 
På ett gemensamt ansvarstagande,
på ren luft och vatten,
på småföretagare,
och på närproducerat.
På det ekonomiskt, miljömässigt och intellektuellt 
ödesdigra med monopol.
På de stora bolagens ondska. 

Jag tror på ett samhälle som fungerar tack vare mångfald. 
På ett kompletterande system.
Att inte alla kan eller bör bli akademiker,
eller rörmokare
och framförallt inte hen.
Jag tror på utsattas rätt till hjälp,
men också på individens ansvar.
På en reducerad statsapparat,
snarare än en allsmäktig. 

Jag tror på alla människors lika värde. 
Inte trots deras olikheter,
men tack vare dem. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...