Franska in- och utsikter.

måndag 21 mars 2011

Vårskrik (panik) !


På något sätt hamnar man alltid här, med kaffet och solljuset en måndagsmorgon.

När jag vakande vid tiotiden (barmhärtiga måndagar, min enda sena morgon) liksom skuttade jag upp ur sängen och med någon slags piruettrörelse landade i vardagsrummet.
Där jag skrek det länge efterlängtade och sedan veckor återhållna vårskriket.
För om inte idag så när?
21 Mars.

Nu ter det sig så, att sedan jag återupptog mina studier har jag blivit ganska grym på att organisera min tillvaro. Jag menar var millisekund av den.
Det är ett hyfsat tråkigt sätt att leva på, och jag har varje intention att bespara er dess detaljer.
Men denna vecka rubbas tillvaron av två ytterst stressande avvikelser:

Fredag, 25 mars, Y's födelsedag.

Och med anledning av denna - över kommande helg - Y's familjs visit och logerande i vår blygsamma boning.


Stressmoment 1: Vad köpa i födelsedagspresent till en 31-fyllandes som jobbar dygnets alla timmar, tycker att kläder i allmänhet är överskattat, laddar ner all media som rimligen kan behövas och endast önskar sig en MacBook (i genomskinlig avundsjuka på sin flickvän)?

Stressmoment 2: Y's (vad jag fått för mig är lite fisförnäma) familj har valt att stanna över i vårt hem (man mumlar något om att stanna nära sina barn, få inblick i ert vardagsliv, vi har inga pretentioner) istället för på ett av de hundratals Accor-hotel som finns strödda över Paris, och för vilka Y's pappa är typ restaurangchef och hans styvmamma ekonomichef.

Till deras förfogande har vi:
En totalt söndrig bäddsoffa till hans två småsystrar, vilken de allt för snart kommer att braka igenom.
En uppblåsbar madrass/säng i ett rum som tjänar klädkammare och tvättstuga till hans föräldrar.

Jag jobbar således - as of today - på att städa, snickra ny säng, måla fondvägg, dra elektricitet, sy gardiner, installera minibar, slipa parketten och montera sänghimmel.

Vi hörs om en vecka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...