Franska in- och utsikter.

torsdag 10 mars 2011

Tillfällig drömdestination: Menton



Det har varit en hel del skriverier om franska staden Menton på senaste tiden.
Bilder från där den vilar på gränsen till Italienska Rivieran, och vackra orangegula kompositioner med anledning av La fête du citron som äger rum i februari vart år.

Jag blir liksom alldeles till mig av Menton.

Börjar springa omkring i baddräkt i vardagsrummet och pressa citrusfrukter i parti och minut och bjuda på båtar på blocket och dricka sangria till kvällsmat - trots att sangria inte har det minsta med Menton att göra och inte heller äter jag kvällsmat.

Men jag blir helt enkelt utom mig vid insikten av att Menton existerar.
Att universitetssommaren är lång och Frankrike kortare än Sverige och att Menton ligger precis kring hörnet, väntandes.

3 kommentarer:

  1. Åker till Cap Martin i maj och vi funderar just på att ta en dag i Menton. Är det en plats du rekommenderar ?
    Tycker förövrigt att din blogg är superb !

    SvaraRadera
  2. Åh, så trevligt och avundsvärt! Dessvärre (eller desto bättre?) är Menton en drömdestination i bokstavlig bemärkelse. Har aldrig varit där. Har befunnit mig mycket mycket nära, och ändå inte....
    Men efter senaste tidens uppmärksamhet hoppas jag verkligen på att hamna där till sommaren. När åker ni till Cap Martin? Om du hinner till Menton innan jag så låt mig veta hur det var. Och så roligt att du uppskattar bloggen!

    SvaraRadera
  3. Vi åker 5:e maj och kommer försöka ta oss runt med bil i området. Har sett en hel del av Nice och platserna väster om staden och Monaco osv, så nu tänker jag att vi ger oss i kast med lite andra områden. Jag håller dig underrättad om Menton blir en del av resan.

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...