Franska in- och utsikter.

fredag 4 mars 2011

Vykort från Paris


Solen strålandes, tio grader.

Den stiger upp 07:26 och går ner 18:38.

Jag stiger upp 11:45, dricker kaffe, äter tranbär, lyssnar på Ramazzotti för att han gör sig så bra i solsken, lyssnar Mina, Edoardo Bennato, Axelle Red och Francoise Hardy.
Läser Correct french for dummies.

Den förestående dagen känns lång, evighetslång.
En enda lektion - han med irlandsögonen.

Bläddar i Détours en France, tänker att i sommar vill jag till St-Malo och hela den bretagnska kusten, till vinet i Bordeaux, tillbaka till Nice, Korsika och Medelhavets blå.
Tänker att jag gärna stannar här, i detta land, men att Paris får vara nu och inte för alltid.

I vardagsrummets enorma fönstret håller jag på att förvandlas till en enda stor fräkne,
och jag hoppas att det aldrig blir kväll denna fredag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...