Franska in- och utsikter.

måndag 21 mars 2011

We need to blogtalk


Det här med att definiera sin blogg.
Att ha en nisch.
En originell idé, ett koncept, en vinkel som gör att det är just dig man handplockat bland de övriga tusen som skulle kunna vara du.

Vad som helst går egentligen an.

Man behöver inte ha en renodlad White Trash blogg, en en-glasssmak-om-dagen blogg, en musikblogg, bokblogg, feministblogg, barnklädesblogg, fotoblogg, sätta frön-blogg, en-apoteksprodukt-om-dagen-blogg, jag-hissar-och-dissar-min-unges-framsteg-blogg.

Det är helt okej att komma med kategoriseringen Vardagsbetraktelser. Vardagsfilosofi. Smått & Gott, Gott & Blandat. Life according to Greta Pärsson.

Det är helt okej, men ack så mycket svårare.

Ingen som entrar denna min blogg vet vad de har att vänta sig.
Har jag varit pretentiös, lekt åågust och skrivit om språkliga upptäckter?
Har jag gått bananas och hävt ur mig diverse anglocismer och antagit en ton ej trogen mitt vanliga jag? (jag döper detta fenomen - såvida ingen redan gjort det - till konvergent (blogg)ackommodation enligt korrekta lingvistiska termer)
Är det bara en massa italientjat och jovanottignat och hela 90-talets italienska musikrepetoar uppradad från Youtube?
Eller ett konstaterande att nu har jag minsann druckit kaffe igen. Eller inte.

Min blogg är ett enda stort ingenting.
En enda stor anti-nisch.
Att den skulle handla om Paris är endast en transparent ursäkt för att existera; inte handlar den om Paris inte, den är fullständigt narcissitisk och handlar till syvende och sist endast om mig.

Och det tyckte jag var en alldeles utmärkt och originell approach att ha på en blogg.
Jag menar, har ni hittat någon annan där ute som bloggar om just mitt liv?

1 kommentar:

  1. hahaha, jag har exakt samma "problem", har tänkt på ovan dilemma många gånger. Tror att det var därför jag undermedvetet döpte min till "Sara bloggar". Det blir det den handlar om liksom, att jag bloggar :D

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...