Franska in- och utsikter.

fredag 21 januari 2011

Friday Cosiness



Man försöker att lära sin engelsman/fransman lite hederlig svensk kultur.

Som t.ex det essentiella fredagsmyset* - the friday cosiness.

Jag förklarar vänligt men bestämt att man helst bör äta tacos.
Varpå man avancerar med chips och dipp - kanske till Let's Dance? - och med läskande drycker och lösgodis i samband med att man tittar på hyrfilm.

(Eftersom de två sista är svårgenomförbara i Frankrike övar vi stenhårt på tacosmomentet.)

Det är också viktigt att det är rätt stämning i hemmet, som t.ex att Y påpekar hur skönt det är med fredag, att arbetsveckan varit lång, att det doftar gott från köket, och sedan mumlar lite irriterat över filmvalet med Hugh Grant och Sandra Bullock i huvudrollerna.

När Y tror att jag gör parodi på mitt eget lands kultur blir jag fasligt förnärmad och understryker vikten av friday cosiness genom att hänvisa till hårdfakta:

"Fredagsmys har även fått en stor betydelse inom olika sociala medier. Den tredje största svenska sidan på Facebook (efter tv-serien Solsidans) och Hallonlakritsskallen[4] är Vi som älskar fredagsmys[5] som uppgår till nästan 2% av Sveriges befolkning."

Mer om Hallonlakritsskallen imorgon...


Nota bene: Bilden är gravt missvisande, jag vet inte vad det är för grönsaksknaprande familj som fredagsmyser på det här minimalistiska viset, men likväl dök den upp bland de omedelbara sökresultaten.

*For more information on Friday Cosiness click here.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...